Monday, December 17, 2012

DUDUK RUMAH ATAU KELUAR?

Setiap individu mempunyai berbeza pendapat. Ada yang suka sukan ada yang tak. Ada yang suka keluar, ada yang tak suka.

Keluar rumah atau pergi beriadah dan jalan jalan adalah suatu perbuatan yang membuang masa, membazir duit dan tidak berfaedah. Aku tidak setuju lansung tentang statement tu. Sebab, pergi having fun dapat keluarkan diri kita dari belenggu stress di tempat kerja, masalah di rumah dan sebagainya ! Bagi orang yang negative thinker ni, keluar berjalan jalan adalah perkara yang membuang masa tapi sebenarnya kita lagi dapat memenuhi masa kita. Cuba korang lihat ea, waktu cuti, korang kata "ahh malas lah nak keluar" and korang end up tengok tv, makan, online dan aku percaya satu patah kerja pun korang tak buat. Kan? Bagi yang buat tu okay la. Kalau kita penuhkan masa kita dengan pergi beriadah atau berjumpa kawan, kita dapat bersosial *dgn cara yg positif* malah, dapat memperoleh/berkongsi ilmu dari rakan rakan.

Duit juga salah satu faktor yang menyebabkan orang tidak suka keluar. Yelah, mana ada tempat yang tidak perlukan duit dalam dunia ni. Kalau naik kereta, duit minyak. Kalau naik bas, duit tambang. Kalau jalan kaki takut jauh. Kan? Kalau macam dalam kes aku, naik kereta kawan kena tong tong duit minyak, yes masih memerlukan duit. Bagi yang sudah bekerja mungkin masalah ini bukan beban bagi mereka. Tetapi bagi pelajar macam aku, duit makan untuk sekolah shj. Time cuti sekolah tak payah cakap la. Memang tak ada duit lansung. Sebab cutikan nak belanja apa? Lol

Duduk rumah, dapat relax, dapat jauhkan diri dari kesesakan bandar, aman dan tak ada orang yang kacau. Boleh merapatkan hubungan dengan lappy dan tv. Boleh buat macam macam. makan pun free kan? Hubungan dengan family menjadi lebih rapat!

Tetapi ! Korang lupa ke dengan statement "makan tidur makan tidur" ?!

Yes membingungkan kan? Kalau keluar setiap hari orang cakap negatif pasal kita, padahal dorg bukan tahu kita buat apa. Entah entah kita asyik keluar sebab ada class atau study group dengan kawan ke. Atau pergi lepak dekat chatime atau kedai munab tapi who cares?

It's our life. We own it.
Period.

So buang yang negatif ambil yang positif. Ini hanya pendapat dari aku. Kalau ada yang salah dan kekurangan, mohon maafkan.


Toodles :*

No comments:

Post a Comment